perjantai 14. heinäkuuta 2017

Road trip (osa 6)

Kahdestoista reissupäivä - tiistai 20.6

Aamutoimista ei muuta erikoista sanottavaa kuin, että vaihteeksi lenkki jossain hollantilaismetsikössä. Siellä kun risteilin joillain poluilla mietin hetken joudunko hukkaan vai minne. En eksynyt, reitti oli kiva ja koirat saivat tehtyä asiansa, joten kaikin puolin kaikki ok. Joten kamojen pakkauksen jälkeen jätettiin kurnuttava leirintäalue taaksemme ja jatkettiin matkaa. Ensin takaisin moottoritielle kohti Groningenia ja sitten Heerenveeniin päin ja sieltä sitten sinne mikä alunperin oli syynä siihen, että tänä kesänä käytiin telttailemassa muuallakin kuin Ruotsissa. Minä näet halusin nähdä / käydä Alankomaiden pengertiellä eli nähdä sekä meri että IJsselmeer. Tien varrella pysähdyttiin pari kertaa, toisessa paikassa käytiin myös huoltoasemalta ostamassa aamupala.

Pengertien jälkeen ajeltiin kaverin vinkistä tutustumaan Enkhuizen nimiseen hollantilaiskaupunkiin, joka oli kyllä todella nätti pikkupitäjä.

Enkhuizenista jatkettiin pienempiä teitä Hollantiin tutustumista ja seuraavana kohteena oli niin ikään kaunis pikkukaupunki Edam.

Ostettiin juustoa, joka säilyi syömäkelpoisena kotiin asti.

Edamin kaupunkikävelyn jälkeen olikin jo aika etsiä seuraava yöpymispaikka. Eetu käväisi paikallisessa turisti-infossa kysymässä mistä löytyisi lähimmät leirintäalueet. Saatiin ajo-ohjeet Strandbad -campingille, jonka portilla käytiin toteamassa ettei sinn saa mennä koirien kanssa. Jatkettiin rantatietä pois päin kylästä eikä matkaa tarvinnut jatkaa kuin noin kilometrin verran kun löydettiin pieni kiva maalais-camping. Se siis oli jonkun maatilan yhteydessä, respan ukkeli kertoi, että viiden-kuuden kieppeillä (illalla) portti suljetaan kun likeisen laitumen lehmät haetaan navettaan. Sama lehmäkulkue siirtyi aamulla taas ulkoruokintaan. Kapean autotien pientareelle oli parkkeerannut useampi surffari autonsa, ilmeisesti niitä ei pelottanut, että lehmät tönisivät lommoja heidän peltilehmiin.

Iltalenkillä kun käytiin koirien kanssa niin aukaisin lammasportin ja kävin nurmipenkereellä ottamassa muutama maisemakuvan suuntaan jos toiseenkin.

Vasemmalla tuolla kauempana näkyy se leirintäalue jonne meitä (ts koiria) ei huolittu. Oikealla se ranta-autotie, tien reunassa olleet surffareiden autot ja niiden toisella puolen meidän camping.

Iltakävelyltä löydettiin vielä yksi turistipiipahdus ja koirille ihmeteltäväksi monenmoisia eläimiä. Tien varrella (ja tiellä) oli paljon lehmän kakkaa - mikä ei tokikaan ollut mikään yllätys - mutta siinä sai varoa ettei itse astu läjiin ja ettei koirat söisi kovin paljoa lehmänläjiä.